tisdag 20 oktober 2009

En Mentorsdag

- svårigheter och möjligheter

Idag var det då dags för den omdiskuterade mentorsdagen. Dp1, Dp2 och Pre-dp skulle tillsammans spela pingis i Harplinge. Buss 330 07.35 från Norra Station till Lyngåkra Skolan skulle tas i besittning, trots klagomål från flera håll. De som inte hade möjlighet att ta den skulle ta 350 08.05 som inte går hela vägen vilket innebär att några av lärarna är tvugna att hämta dem. Men som sagt, målet var 330 07.35

06.15 vaknar något försent. Springer ner och lyckas koka varm choklad och äta frukost innan bussen går.
06.52 springer till busstationen trots att det är tre minuter tills 324 bussen ska avgå. Michaela har på något vis lyckats ta fel buss, men som tur är har jag sällskap av Carro.
07.25 Michaela har tagit fel buss och kommer missa 07.35 bussen till Harplinge. Jag var själv orolig över att inte hinna med den då min buss var sen.
07.31 Mimmi Lust ringer och jag ber henne säga åt busschauffören att vänta så jag inte missar bussen. "Det är lugnt, den har inte kommit än."
07.33 Bussen kör in på Norra Station och jag får reda på av busschauffören att 324 kommer byta till 330 så jag behöver inte byta buss. Tur. Men vid busshållplatsen står ingen av de 25 eleverna som ska med bussen. Istället står de ca 20 meter bort, vid träden. Jag säger till busschauffören att det är fler som måste med och jag ringer Mimmi.
07.34 Som inte svarar.
07.35 Bussen kör på utsatt tid från Norra Station. De 25 eleverna från IB står vid träden och ser rätt blåsta ut. Jag kunde ha sagt åt busschaufören att vänta, sprungit ut och hämtat dem. Men herregud, hur p***** får man vara? De är 25 stycken och INGEN AV DEM har haft en tanke på att kolla upp från vilken hållplats bussen går.
07.40 Jag garvar fortfarande
07.43 Bussen kör tillbaka till Norra Station. Där har nu de 25 eleverna ställt sig, något för sent men ändå. Jag trodde att bussen skulle svänga in på hållplatsen och ta upp de andra, det händer att bussarna gör lite extra visiter och sedan kommer tillbaka. Men tydligen har busschauffören bara kört fel och kör inte in på busshållplatsen utan kör iväg mot rätt väg. De 25 eleverna vid hållplats 330 ser något irriterade ut.
07.55 Lynga och Lynga skola kommer upp som nästa hållplatser. Jag går fram till busschauffören och säger att jag ska av vid Lyngåkra Skolan och frågar om det då är vid denna hållplats jag ska av. Ja det är det.
08.00 Jag tackar glatt busschauffören och går nöjt av bussen. Hmm konstigt, Svante skulle väl möta oss här? Aja, han kanske trodde att alla hade missat bussen. Haha. Jag börjar gå mot ett hus som ser ut att vara en idrottshall, vilket var vad vi skulle tillbringa dagen i. Väl där ser jag inte en människa och funderar på om alla har åkt iväg för att hämta de andra. Jag smsar Mimmi för att be om Lottas nummer.
08.05 Ut från en dörr kommer två tjejer. Jag frågar om detta är Lyngåkra Skolan och säger att vi skulle ha mentorsdag här idag men att det verkar rätt tomt.
08.07 "Oj, nä då har du hoppat av aldeles för tidigt."
08.10 Högljutt svärandes och med Children och Bodoms "Tie My Rope" i öronen går jag tillbaka till busshållplatsen. "Det var fel hållplats, ge mig Lottas nummer nu så hon kan hämta mig!" Mimmi skrattar och skickar Lottas nummer. Lotta verkar även hon se det hela lite mer komiskt. Hon säger att hon kommer om en stund.
08.15 Jag funderar starkt på att liftta.
08.20 En buss!
08.22 Buss 350 stannar. Jag ser Jennifer som har sitt typiska triumfuttryck i ansiktet. När dörrarna öppnats möts jag av ett "Ett, två tre, IN YOUR FACE!" Jag försöker le som om jag inte bryr mig över att jag på något vis tog den tidiga bussen helt i onödan och tänker att "aja det hade varit värre ifall bussen hade kört förbi och alla såg mig." Detta hjälper dock inte när det fullkomligt slängs sarkastiska kommentarer mot mig om att jag hoppade av vid fel hållplats och att jag inte ska skylla på busschauffören. Det hela blir förstås inte bättre av att det bara är ca 500 meters bussresa fram till stället där lärarna väntade i sina bilar.
08.25 "Hej Lotta, du jag eh tog bussen... Med de andra..."

I övrigt var Mentorsdagen ganska lyckad. Jag var domare i baktävlingen (!) vilket var väldigt passande efter att jag lyckats slå ut mig själv ur pingisturneringen. Väldigt nice. Och varm chokladen var jättegod.

14.30 (Sms till Mimmi Å) Detta kommer förfölja mig resten av våra år på IB va?
14.32 (Sms från Mimmi Å) Nej, resten av ditt liv! HAHA

6 kommentarer:

  1. Hahahhahaa, låter som en underbar dag xD :)

    SvaraRadera
  2. Hahahahaha xD In you face, bästa med hela dagen :) Ohja, hela livet ut! ;)

    SvaraRadera
  3. hmm ja kanske, beror på när på lovet jag ska flytta, får reda på det på fredag, så jag hör av mig då :D

    SvaraRadera
  4. haha du ska få deen :D
    70minuters lektion är nog den kortaste jag har :o hur korta är dina egentligen? :|

    SvaraRadera