söndag 12 september 2010

Seagulls are not mammals!

Hej hallå
Jag ska nu skriva ett inlägg i stil med tomatlotta. Dock kommer det nog inte bli spec likt men jag hoppas att jag kan förmedla lite av den känslan iaf. So, here we go
Jag satt idag och skulle plugga. Detta är ju kanske inte direkt nån nyhet men den stora poängen är att jag var lite smått stressad då jag suttit på exakt samma vis hela dagen igår och
försökt producera nåt vettigt. Jag satt med Dickens Lysande Utsikter, en bok jag älskar, uppslagen framför mig och försökte leta efter en enda sida (av ca 500) som jag kan ha till presentationen. Och för varje ny sida jag slår upp så hittar jag fler och fler anledningar till varför jag inte kan få ut nåt. Det går helt enkelt inte, allting känns så tomt och icke analyserbart, fastän jag vet att det såklart går att analysera sönder hela boken. Så, jag tänker att om det nu inte går med svenskan så får jag göra något annat. Historian till exempel. Bara att läsa och svara på frågor. Inte så komplicerat. Swosch, de 38 frågorna landar som en järnhjälm på huvudet. Näee, de är ju flera hundra känns det som! Ah vad fasen. Lika bra att.. Hmm nej, jag tänker inte ens tanken att försöka skriva om min world lit, det kommer absolut inte gå idag. Så jag ger alltså upp och tänker att jaja jag får göra det imorgon. Och så kom då imorgon, som alltså var idag, och jag tänkte på hur mycket grejer jag hade att göra. Började med historian, tänkte att den måste jag ju iallafall göra. Och helt plötsligt hade jag bara tre frågor kvar! Sen satt jag en stund och lyssnade på musik, försökte intala mig att jag inte behövde göra nåt mer eftersom jag ändå inte hade någon motivation. Men så, efter några låtar, tog jag upp datorn och kollade igenom uppsatsen. Och jag skrev om den! Okej inte så revolutionerande mycket kanske men jag kollade iallafall igenom och rättade vad jag kunde. Och det kändes så bra efteråt. Och det jag ville säga med hela detta långa inlägget är att ibland orkar man helt enkelt inte och då blir det man gör helt enkelt inte bra. Och vid andra tillfällen kan det vara så att man bara behöver skärpa till sig lite, ge sig själv motivation och då kan man faktiskt producera något bra.
Man kan inte alltid vara på topp men man måste ändå låta sig själv vara det.

Här är för övrigt det bästa bandet på Kulturfestivalen,
United We Stand

1 kommentar: