fredag 2 maj 2014

Det här med bruksanvisning...

En kund ringer in.

"Hej, jag vill ha hjälp med att programmera in en fjärrkontroll till min TV. Det funkar inte hur jag än gör."
Jag ställer lite kontrollfrågor för att se hur långt han kommit.
"Har du provat alla koder i kodelistan?"
"Kunden: Koder.. Nej jag provade väl en... Men jag vet inte när jag ska trycka in dem. Jag har inte läst bruksanvisningen. Vi män är ju inte så bra på det." (Skrattar).
Jag säger att jag ska förklara steg för steg hur han ska göra.
"Sen trycker du på set och samtidigt på tv. Och då ska lampan börja lysa."
Kunden upprepar det jag säger och blir sen tyst.
"Funkar det?"
"Eh ja det vet jag inte, jag noterar bara vad du säger nu."
Jag informerar honom om att jag läser direkt ut bruksanvisningen och på vilken sida han ska läsa men han vägrar och säger att han inte fattar någonting så jag får förklara vidare. till slut får han till det.
"Ja jag har ju en master i psykologi så det här borde ju inte vara så svårt egentligen, jag är ju inte dum..."

Ibland. Vill jag kunna säga till folk att de åtminstone ska FÖRSÖKA själva innan de ringer oss med attityden att "ni har dåliga och svåra produkter" GAAAAAAAAAAAH _
Men självklart gör jag inte detta utan säger istället med ett påtvingat leende på läpparna att "du får gärna ringa tillbaka om du skulle få problem med programmeringen igen, sånt kan ju vara lite komplicerat och otydligt ibland. Ha en fin dag!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar