lördag 11 januari 2014

Dagens insikt

Jag tycker att all form av droger ska bli lagligt, för då kan de som dumma nog till att prova, knarka ihjäl sig snabbare.

På ett ungefär. Jag satt och läste tidningen på lunchen och bläddrade förbi en massa debatter om droger och även prostitution. Jag blir så trött på alla som hävdar att vi måste bli mer liberala och låta folk ta eget ansvar, för att på så vis få bort mycket av kriminaliteten bakom. Visst, jag kan hålla med om, och se fördelarna i vissa resonemang. Men det blir för mig så otroligt fel att säga "ja, det är okej om du röker på" när jag egentligen vet att det bara är fel. Eller "ja men det är säkert så att alla tjejer som prostituerar sig gör det av fri vilja för att de gillar att ligga med okända 65-åriga män." Det kan vara så. Men jag tror inte det. Och därför kan jag inte säga ja, det är okej. Åtminstone inte i prostitutionsfrågan. Men jag vill gärna komma i kontakt med den tjej som faktiskt frivilligt prostituerar sig. Det hade varit intressant. Ring mig gärna.

Åter till saken. Poängen är egentligen att jag gärna ser att alla människor kan ta eget ansvar över sina handlar. Att folk på ett ansvarsfullt sätt kan prova vad de gillar och se om det funkar. Men folk är inte så ansvarsfulla. Hade cannabis varit lagligt och gått att köpa på ICA gissar jag att cirka halva min högstadieskola hade legat på sjukhus efter en månad. Och vem betalar för det? Jag säger inte att jag inte vill kunna bestämma över mig själv. Jag säger inte att jag inte tycker att det är upp till var och en att bestämma över sina egna liv. Men om du sen behöver hjälp med att sluta. Då tänker inte jag vara där för dig. Då får var och en klara sig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar